Vingåva

Snart kommer berättelse om vingåvan som tog tid på sig att nå mottagaren.



Vinet som nu nått sin mottagare - så här gick det till

Under januari 2010 hjälpte jag till på en vingård i Adelaide Hills, Australien.
Trevligt, lärorikt och många nya upptäckter inom vinvärlden.

Den 29 april sänder vingården 12 flaskor vin till mig som gåva.

Paketet fastnar i posten tullavdelning på Arlanda någon dag senare och jag får ett brev där det står att det saknas uppgifter för att försändelsen ska kunna skickas vidare till mottagaren. Det fattas bland annat värde på försändelsen samt att det krävs en vinagentur eller alkoholtillstånd för import.

Jag ringer posten direkt och undrar hur jag ska göra. De vet inte mer än vad som står i brevet.

Jag ringer tullverket men de vet inte heller något av intresse.

Jag kontaktar en handfull välkända vinjournalister och vinimportörer i Sverige och får svar från alla direkt. Jag får lite mer grepp om läget även om ingen riktigt vet hur man får rätt på problemet. Jag är dock tacksam för alla tips.

Jag ber vingården utfärda ett gåvointyg där värdet på vinet också skrivs in. Jag ber om något lägre värde med tanke på eventuella skatter och tullavgifter.
Paketet innehåller 12 flaskor vin på 750 ml. Hälften rött hälften vitt. Värdet uppgår till ca 2000 sek, men enligt gåvointyg endast 800 sek. Skatten är 30:-/liter vin. Tullavgifterna är oklara.

Jag formulerar ett brev till postens tullavdelning där gåvointyget bifogas. Jag hävdar att det är lagligt att ta emot enstaka alkoholhaltiga gåvoförsändelser för privat bruk. (Jag har egentligen inget som styrker detta, enligt tullverket.se står bara regler för EU-länder där tullfriheten är 2 flaskor)

Jag skickar iväg allt med e-post direkt till postens utrikesavdelning på Arlanda.

Jag hör inget från dem på mer än en vecka. Jag skickar en påminnelse vid e-post. Alltid märkt e-post med kolli-nummer för att inte fastna i spam-filter.

Jag ringer både posten och tullen och undrar hur det går med min försändelse. Ingen vet något och inget vet var ärendet ligger trots att jag vet att det är postens egna tullavdelning som behandlar ärendet. Jag kräver att få svar på hur jag ska bära mig åt för att får ut mitt vin. Jag är ärlig och säger precis som det är. Jag är beredd att betala både skatt och tull.

Jag går in på posten.se för att kolla kolli-status. Fortfarande under tullbehandling sedan den 2 maj. Nu är det den 18 maj.

Jag ringer tullverket för att försöka få svar på hur jag ska gå till väga, men det läser exakt samma info som jag redan läst på tullverket.se. Det är som att prata med en vägg. Ingen vet vad som gäller när alkohol-gåvor kommer utanför EU.

Den 21 maj ringer jag igen. Denna gång med bestämdhet. Jag får tala med en chef på postens tullavdelning. Hon blir genast nervös och känslan jag får är att hon mycket väl känner till min försändelse, men inte vet hur de ska tullbehandlas eller gå vidare.
Efter bara en liten stund säger hon att försändelsen skickas iväg direkt och den bör vara hos mig senast två dagar senare. Jag säger inte emot utan tackar så mycket.
Bara någon timme senare blir jag uppringd och frågan ställs om det är rött eller vitt vin i lådan. Jag säger vitt, fast jag vet att det är hälften rött. Tydligen är det olika skatt beroende på vilket vin som förs in.

Den 24 maj får jag specifikation på EMS-försändelse från utlandet. Mitt paket finns att hämta på ett företags-utdelningsställe i Malmö.

Tullavgiften ligger på 277:-
Det står Schablon tull privat 3:e land 7:- samt Schablonskatt privat 3:e land 270:-

Det känns helt OK att betala för att få ut 12 flaskor vin som har stort personligt värde för mig.

Idag är det den 25 maj och jag har min gåva på plast i hemmet.

Dessa viner fick jag:
Block 2 Chardonnay 2008
2009 Sauvignon Blanc
Francis John Pinot Noir 2004
Francis John 2006 Pinot Noir

Alla viner från en mindre vingård i Adelaide Hills, Australien.

Slutet gott allting (vin)gott!

/Pontus, 25 maj 2010.





Kommentarer